contest I choose to wear hijab

Assalamualaikum..hello peeps..kali nie saye nak join contest I choose to wear hijab by Salwa Ismail....contest nie utk perempuan je ye....no guys allowed..kalau awak nak join klik>SINI<

saya tahu ramai yang cakap kenape nak pakai tudung..x freedom la....awak tahu tak dengan memakai tudung para muslimah diberi kebebasan.."awak cuma lihat ape yg saye benarkan awak lihat bukankah itu kebebasan.....ramai jugak yang cakap kalau pakai tudung bawah dada tak trendy..x bole bergaye...sape kate x bole bergaya....awak bole gunekan shawl/tudung bwl yg besar ..so bile awak nak try fashion terkini awk still mengikut syariat....bile da bagi cdgn mcm nie..ramai yang akan cakap tudung besarbesar mahal la.....maruah kitekan mahal..selain drpde tudung yang besarbesar awk bole je nak gunekan shawl/tudung biasa TETAPI kena la gayakan dengan fashion yg menepati syarak....

Dulu saye pernah jugak terfikir ape kelebihan pakai tudung..kalau x de kelebihan baik x payah pakai aje....
bile saye fikirkan balik..dengan memakai tudung rambut kite lebih bersih sebab rambut kite x terdedah kepada habuk di sekeliling.....Antara kelebihan bertudung :

 1)Merujuk artikel "The Science Behind the Veil" mengatakan 'Ujian-ujian menunjukkan 40-60 peratus kepanasan badan seseorang hilang melalui kepala justeru menutupnya terutama dimusim sejuk dapat mengawal suhu badan seseorang berbanding mereka yang lain'.

2.1)V.G. Rocine, seorang pakar otak mengatakan fosforus otak menjadi cair pada 108 suhu Farenheit. Keadaan ini boleh berlaku sekiranya seseorang berada di bawah keadaaan panas terik tanpa menutup kepala. Apabila fosforus cair, fungsi otak akan menurun.

2.2)Dalam artikel lain pula iaitu Highest Phosphorus Foods di Canadian Neuro-Optic Reserch Institute Online, dinyatakan, "sekiranya suhu badan seseorang mencecah lebih daripada 105 darjah Farenheit, ia amat berbahaya kerana fosforus otak akan cair dan ini menjejaskan kesihatan otak. Justeru, kepala hendaklah ditutup dalam keadaan cuaca panas".

4)Mereka yang memakai tudung tidak terpengaruh secara menyeluruh dengan pewarna rambut,menurut pakar sains ,pewarna rambut mempunyai bahan yang boleh merosakkan kulit kepala apabila terdedah dengan matahari dan kesejukan.haaaa..xsehat la rambut kita kan..


5.Lebih pintar dan tenang
Kepala yang dilindungi tudung akan lebih selesa, cuaca panas dapat dilindungi melalui pemakaian tudung. Kepala yang sihat dan selesa akan mendorong kelancaran perjalanan darah di otak, otak akan dapat berfikir dengan cepat dan baik.
 6.Tidak membazir
Tidak perlu pening-pening kepala membazirkan masa nak luruskan rambut, warnakan rambut dan membazirkan wang membeli shampoo, pewarna mahal atau pergi ke salun.
7. Lebih sopan dan manis
Lebih 98% lelaki mengakui wanita bertudung nampak lebih sopan dan manis. (Jadi korang ada value added sebenarnya)
8. Rambut lebih tahan lama dan sihat
Fakta: Rambut yang terdedah kepada sinaran UV akan merosakkan rambut. Walaupun anda memakai syampoo pelindung, hakikatnya syampoo itu sendiri mengandungi bahan kimia merosakkan.
9. Menjadikan diri anda “Mahal”
Kebanyakan lelaki berpendapat bahawa wanita bertudung ibarat buah epal yang sedang masak ranum di pokok tetapi sukar dicapai kerana kedudukannya di puncak pokok berbanding epal-epal lain.
10. Lebih dihormati
Wanita bertudung lebih dihormati ramai, setiap tutur katanya menjadi panduan dan kesopanan serta sifat merendah diri menjadikan anda begitu dikagumi.


maaf ye kak salwa..letak due gambar..
saya harap saye bole menang in syaa Allah

CONVERSATION

2 comments:

  1. gud luck dear ! comel ! :)
    http://heartylolipop.blogspot.com/2012/11/contest-i-choose-to-wear-hijab.html

    ReplyDelete
  2. dari contest yang sama :) goodluck :)

    http://superman-z.blogspot.com/2012/11/contest-i-chose-to-wear-hijab.html

    ReplyDelete

Back
to top